Thomas' computer julekort

Det hele startede i 1990, da jeg for første gang stødte på begrebet raytracing. Jeg blev meget facineret af, hvor relativt let man kunne lave meget realistiske computer-genererede billeder - eller endnu bedre - billeder der virkede realistiske, men i sin komposition viste noget, der åbentlyst ikke kunne være virkeligt.

Det var i december, og jeg lavede jultræet. Det var før foto-verdnen blev digital, så for at kunne få et papirbillede måtte jeg fotograferede direkte fra skærmen og få fremkaldt glammeldags film-billeder for at lave julekort. På den tid var computergrafik stadig relativt ukendt, og mange spurgte, hvordan jeg havde lavet de frit i luften hængende hjerte...

Hvor længe jeg kan fortsætte med at få ideer, som jeg finder sjove er noget både jeg selv og en lille trofast julekorts-fan-skarer spørger om hvert år, men det er jo gået indtil videre.

I 2006 (16år efter det første julekort) blev nedenstående jubilæumsvers skrevet:

2006 er jo et jubilæumsår.
10000 år
- hvad IT-nørder forstår
Så træet er genskabt - det var jo let
men ikke kun grønt
nu med lys og pynt
og referencen til vor tids internet


1990 - Juletræ
1991 - Flette hjerte
1992 - Adventskrans
1993 - Nissen ved søen
1994 - Iskrystaller
1995 - Engle
1996 - Kirkeklokke
1997 - Snemanden
1998 - Kalenderlyset
1999 - Julekortet
2000 - Årtusind skiftet
2001 - Julemærker
2002 - Lystrappen
2003 - Kristtjørn
2004 - Lego-jul
2005 - Julekalender
2006 - Juletræ v. 2.0
2007 - Julelampen
2008 - Glade jul
2009 - Julegaden
2010 - Risengrøden
2011 - Snelygten
2012 - Julekirken
2013 - Istapper
2014 - Nisse-orkester
2015 - Glaskugler
2016 - Sne verden
2017 - Julepynt
2018 - Julevarme

In English: All the years of my raytraced christmas cards. A tradition I started in 1990. It was before the photo-world entered the digital age, so the first years I had to take film pictures from the screen, to get a picture for the christmas card.

Technical information: The first 5 year I used rayshade. After that I turned to povray (see www.povray.org) which is still my favorit raytracer. I have newer used 3D-draw/modeller programs, but prefer to write the native povray code - using vi, of cause ;-)

Thomas Sonne Olesen (tso <at>sonnet.dk)